”Meillä
ei ole varaa siihen, että porukka jää kotiin makaamaan” kuuluu
vastikkeellisen sosiaaliturvan puolustajan tyypillinen argumentti.
Nyt en oikein ymmärrä, että miten pakko-osallistaminen parantaa
työllisyyttä ja vähentää valtion menoja. Se on sosiaalipalvelua
johon henkilö on velvoitettu osallistumaan sosiaaliturvan
vastineeksi. Yhteiskunnan kulut eivät siis vähene. Ne päinvastoin
lisääntyvät. Työtoiminnan järjestäminen maksaa. Se ei ole
tuottavaa työtä. Kyseessä ei ole oikea työsuhde.
On se kumma, että aktivoinnilla ei ole parannettu työttömyyttä. Tämä on tieteellisesti osoitettu.
Suomessa
on aktivoitu työttömiä noin 20 vuotta. Aktivointi perustuu
uusliberalistiseen kapitalismiin, jonka mukaan jokainen on oman
onnensa seppä ja kaikki on itsestä kiinni. Yhteiskunnassa ei nähdä
mitään vikaa.
Kuitenkaan
työllisyys ei ole parantunut aktivoinnin seurauksena eikä juuri
muutenkaan. Tämä näkyy alla olevista tilastoista.
Yllä olevasta tilastosta näkyy, että työttömyys oli Suomessa 1980-luvulla viiden prosentin luokkaa. Pääomat vapautettiin vuonna 1987. Tästä alkoi siis vapaakauppa. Vapaakauppa oli eräänlaista valmistautumista EU-jäsenyyteen. Kun Suomi lähti mukaan kansainväliseen kapitalismiin niin työttömyys lisääntyi huomattavasti. Leikkausten jälkeen se alentui, mutta hyvinvointivaltion taso eikä työllisyystilanne ole enää yhtä hyviä. Leikkausten ”tarpeellisuus” ja ns. ”varojen yli eläminen” olivat porvarillisia puolitotuuksia. Oikea syy löytyy vapaakaupasta. Pääomien vapauttaminen ei ollutkaan niin fantastista. Ihmisille valehdeltiin päin naamaa.
Kuten yllä olevasta tilastosta näkee niin vuonna 2008 alkaneen globaalin talouskriisin jälkeen työttömyys on noussut hurjaa vauhtia. Miksi suomalaisten köyhien pitäisi maksaa ulkomaisten pankkiireiden ja bisnespelureiden kasinolasku? Karl Marxin mukaan pääomien liikakasautuminen johtaa kriiseihin. Niin onkin käymässä kun seuraa maailman menoa. Kapitalismi on riiston, sodan ja ahneuden aate.
Työtoiminnan
autuus ja ihanuus on lähinnä moraalinen. Suomessa on moralisoitu
alaluokkaa ennenkin. Tästä esimerkkinä irtolaislainsäädäntö ja
sotien jälkeiset hätäaputyöt sekä vaivaishuolto. Alaluokan
syyllistäminen kuitenkin kuulostaa hyvältä keskiluokkaisten
konservatiivien korviin. Kuvitella, että Suomessakin on joskus
lainsäädäntö ja viranomaiset harjoittaneet selkeää rotusortoa
ja syrjintää pakottamalla orjatöihin köyhien suomalaisten lisäksi
romaneita.
Mielestäni
Suomi tarvitsee omat kansalaisoikeustaistelijansa. Amerikassa
kansalaisoikeustaistelun ehdoton ikoni on Martin Luther King.
”I have a dream = Minulla on unelma” kuuluu hänen kuuluisa
lausahduksensa. Toinen mielenkiintoinen kansalaisoikeustaistelija on
Rosa Parks. Yhdysvaltain
korkein oikeus totesi hänen valituksensa johdosta rotuerottelun
linja-autoissa perustuslain vastaiseksi.
Myös
Suomessa on vakavia perustuslaillisia ongelmia. Tästä esimerkkinä
kuntouttava työtoiminta. Se on perustuslain vastaista. Lue lisää:
Työläisenriistoa oikeusvaltiossa ja Eliitti ja pakkotyö sekä perustuslaki. Suomessa ei kuitenkaan voi ylin
oikeusaste kumota perustuslain vastaista lakia kuten Yhdysvalloissa voi. Suomessa
perustuslain tulkinta on vain etukäteistä. Suomessa tulkinta
tehdään eduskunnan perustuslakivaliokunnassa ennen kuin jokin laki
säädetään. Poliitikot toimivat siis tuomareina lainoppineiden
sijasta.
Kuitenkin silloin tällöin myös Suomessa oikeuslaitos antaa
mielenkiintoisia ennakkotapauksia, jotka parantavat ihmisoikeuksia.
Yksi esimerkki tästä on Korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) päätös
6.6.2013. Vuosikirjanro ja linkki: KHO:2013:103.
Tapauksessa
toimeentulotuen saaja oli kieltäytynyt Työvoiman palvelukeskuksen
asiakkuudesta. Hän oli siis kieltäytynyt allekirjoittamasta
viranomaisten tietojen vaihtoon oikeuttavaa sopimusta. Palvelukeskus
on siis eräänlainen viranomaisten välinen yhteistyötaho. Tämän
johdosta sosiaaliviranomainen alensi hänen toimeentulotukea. KHO
katsoi menettelyn lainvastaiseksi. Työvoiman palvelukeskus ei ole
viranomainen eikä juridinen henkilö. Siitä ei ole myöskään
säädetty lailla. Ilman lain tukea valittajalla ei ollut
velvollisuutta luopua tietosuojastaan. Perustuslain mukaan
viranomaistoiminnan on perustuttava tarkoin lakiin. Palvelukeskuksen
toimintaan osallistuminen on vapaaehtoista. Valittaja oli siis
työvoimatoimiston asiakkaana, mutta käytännön esteeksi osallistua
työttömien aktivointiin muodostui tämän sitoumuksen
allekirjoittamatta jättäminen. Valittaja oli siis vain tarkka tietosuojastaan,
mutta ei ollut kirjaimellisesti kieltäytynyt aktivoinnista. Muun
muassa näillä perusteilla KHO katsoi, ettei valittaja ollut
kieltäytynyt työvoimapoliittisesta toimenpiteestä. Tässä on siis
hyvä ennnakkotapaus mihin voi vedota vastaavassa mahdollisessa
tilanteessa. Eivät voi viranomaiset ainakaan tällöin
keskustella asiakkaan selän takana ”verkostopalavereissaan”
ainakaan yhtä helposti.
EDIT: Ainut vaan, että työvoiman palvelukeskuksia ei enää ole. 1.1.2015 alkaen ne muuttuivat monialaista yhteistyöpalvelua tarjoaviksi palvelupisteiksi. Lue lähde. Minulla oli siis vanhentunutta tietoa.Työvoiman palvelukeskukset eivät olleet lakisääteisiä. Nykyiset palvelupisteet ovat. Tältä osin minulla oli vanhettunutta tietoa, kun tätä ennakkopäätöstä innoissani hehkutin. Kun palvelu ei ollut lakisääteistä eli kyseessä ei ollut viranomaistaho, niin tällöin velvollisuutta luopua tietosuojasta ei ollut. Ainakaan KHO:n viranomaistaho-huomio ei enää päde. Työttömän oikeusturva on siis tältäkin osin heikko.
EDIT: Ainut vaan, että työvoiman palvelukeskuksia ei enää ole. 1.1.2015 alkaen ne muuttuivat monialaista yhteistyöpalvelua tarjoaviksi palvelupisteiksi. Lue lähde. Minulla oli siis vanhentunutta tietoa.Työvoiman palvelukeskukset eivät olleet lakisääteisiä. Nykyiset palvelupisteet ovat. Tältä osin minulla oli vanhettunutta tietoa, kun tätä ennakkopäätöstä innoissani hehkutin. Kun palvelu ei ollut lakisääteistä eli kyseessä ei ollut viranomaistaho, niin tällöin velvollisuutta luopua tietosuojasta ei ollut. Ainakaan KHO:n viranomaistaho-huomio ei enää päde. Työttömän oikeusturva on siis tältäkin osin heikko.
Olen löytänyt myös toisen mielenkiintoisen tutkimuksen kuntouttavasta työtoiminnasta ja sen ”hyödyistä”. Se koskee pääkaupunkiseutua. Tutkimuksen julkaisijataho on THL. Alla olevasta kyseisen tutkimuksen tilastosta näet, että tavoite siirtyä oikean työsuhteeseen työtoiminnan jälkeen on toteutunut vain 8 prosentissa tapauksissa kun palkkatuettu työ huomioidaan mukaan. Tämä on siis totuus sen paljon mainostetun polun eteenpäin löytymisen kohdalla. Aivan. Se voi olla myös kyykyttämisen jatkuminen. Polku eteenpäin ei tarkoita välttämättä parempaa.
Lue myös:
Terveisiä Seinäjoen työvoimapiirin arkistosta
Kunnat
myös tasapainottavat talouttaan kuntouttavalla työtoiminnalla.
Tässä esimerkki: Kuntoutusesimerkki Nokialta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti