Mitä on demokratia? Itse asiassa se on paljon laajempi käsite kuin
se, että valitsemme neljän vuoden välein jotain edustajia sekä
tyydymme asioiden tilaan emmekä valita. Myös valittaminen on osa
demokratiaa. Sen takaa mm. mielipiteenvapaus. Keskeisimpiä
käsitteitä länsimaisessa liberaalidemokratiassa on julkisen vallan
velvollisuus noudattaa tarkoin lakia. Tätä kutsutaan vallan
kolmijako-opiksi. Kansa valitsee edustajat. Viranomaiset
toimeenpanevat lain. Oikeuslaitos valvoo viranomaisia, ratkaisee
riitoja ja tuomitsee rikolliset. Demokratiaan kuuluu myös
esimerkiksi oikeus ”tehtailla kanteluita ja valituksia”
viranomaisista. Se on kansalaisoikeus. Viranomainen saattaa todeta,
että meillä on ”ihan naurettavia oikeusjuttuja” ja kutsua
työtään ”liian byrokraattiseksi”. Kuitenkin oikeusvaltio on
aina byrokraattinen ja myös ”naurettavilla oikeusjutuilla” on
oma tarkoituksensa. Julkisen vallankäytön on perustuttava aina
tarkoin lakiin. Viranomaisen on siis perustettava vallankäyttönsä
vain lakiin eikä omavaltaisuuteen. Lokakuun liike on nostanut
omavaltaisuuden osalta esiin asiakastapaamisten videoinnin. Lue
kyseinen juttu tästä.
Lokakuun liikkeen esiin nostamassa tapauksessa sosiaaliviranomaiset
eivät antaneet videoida teiniäidin lastensuojelupalaveria. He
takavarikoivat äidin ja mummun puhelimet. Takavarikointi oli
kuitenkin vastoin lakia. Eduskunnan oikeusasiamies on todennut,
että viranomaistapaamiset saa taltioida. Ne saa jopa videoida.
Viranomaistoiminta on julkista. Salassapito ei koske omaa asiaa,
jossa on oikeus tallentaa viranomaistapaamiset. Viranomainen totesi
ettei hän ainakaan halua näytille mihinkään nettivideolle. Hän
ei luottanut asiakkaan sanaan siitä, että hän nauhoittaa videon
vain oikeusturvansa vuoksi. Hän totesi myös, että ”eiköhän me
tästäkin (puhelintakavarikosta) joku huomautus saada mut ihan
sama”. Lakia on siis tietoisesti rikottu. Valitettavasti
viranomaisella on velvollisuus suostua videoimiseen. Jälkikäteen
voidaan toki arvioida asiaa poliisitutkinnan kautta onko tapahtunut
rikosta (kunnianloukkaus tms.) jos video julkaistaan vaikka netissä.
Ennankosensuuri on kielletty. Asiakastapaamiset voi siis videoida
täysin vapaasti.
Valviran
10.11.2014 toimittamasta valvontahavaintoraportista
selviää
järkyttäviä asioita suomalaisen lastensuojelun tilasta.
Aloitetaanpa psykiatrista hoitoa ja kuntoutusta tarvitsevista
lapsista. Valvira
toteaa raportin sivulla 14: ”Valvontaviranomaisten havaintojen
mukaan sijaishuoltoon saatetaan sijoittaa lapsia, joilla on
psykiatrista hoitoa vaativia ongelmia, mutta ei lastensuojelun
tarvetta. Psykiatrisen hoidon ja jopa hoidon tarpeen arvioinnin
edellytykseksi on saatettu vaatia lapsen huostaan ottamista ja
sijoittamista pois omasta kodistaan. Viranomaisten tietoon on tullut
esimerkiksi tapauksia, joissa psykiatrisen hoidon tai kuntoutuksen
tarpeessa olevia lapsia tai nuoria sijoitetaan
lastensuojelulaitoksiin. Lapsi tai nuori on voitu tällöin sijoittaa
lastensuojelulaitokseen ilman varmuutta kyseisen yksikön henkilöstön
riittävästä psykiatrisesta osaamisesta.”
Raportista
ilmenee myös, että tällaisten lasten pääsy psykiatriseen
erikoissairaanhoitoon ei toteudu lainmukaisesti. Eduskunnan
oikeusasiamies Petri
Jääskeläinen on
todennut kanteluratkaisussaan
30.3.2011
(dnro 2823/4/09) kuinka lasten neurologinen kuntoutus on Suomessa
puutteellista. Kantelun vireillepani Espoon sosiaali – ja
potilasasiamies. Oikeusasiamies arvioi puutteita olevan koko maassa.
Viranomaiset
perustelevat toimiansa monesti resussipulalla. Leikkausten vuoksi ei
voida jotain palvelua myöntää. Siinä on tyypillinen totuus.
Resurssipula ja budjettivaje eivät kuitenkaan ole oikeusnormeja.
Laitonta viranomaistoimintaa ei voida perustella resurssipulalla.
Huostaanotoissa tämä ilmenee siten, että tilannetta ei ole
hoidettu muilla peruspalveluilla kuten laki vaatii. Aina
huostaanotoissa ei ole siis kyse edes lastensuojeluasiasta vaan
esimerkiksi lapsen kuntoutuksesta, joka on törkeästi laiminlyöty
julkisen vallan taholta. Peruste ei voi olla se, että nyt ei ole
tarjota kuntoutusta vaikkapa leikkausten vuoksi.
Varatuomari Leeni Ikonen kertoo blogikirjoituksessaan kuinka viranomaiset tuomittiin maksamaan kansalaisille korvauksia Satakunnan käräjäoikeudessa perustuslain ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen nojalla. Kyse oli ihmisoikeuksia polkevasta huostaanotosta. Viranomaiset ilmoittivat tyytymättömyyttä tuomioon eli heillä on valitusaikomus siitä.
Varatuomari Leeni Ikonen kertoo blogikirjoituksessaan kuinka viranomaiset tuomittiin maksamaan kansalaisille korvauksia Satakunnan käräjäoikeudessa perustuslain ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen nojalla. Kyse oli ihmisoikeuksia polkevasta huostaanotosta. Viranomaiset ilmoittivat tyytymättömyyttä tuomioon eli heillä on valitusaikomus siitä.
Viranomainen,
joka vihaa oikeusturvaa ja valittamista vihaa myös demokratiaa ja
kansalaisoikeuksia. Meillä on monella viranomaisella tsaarin
aikaiset käsitykset ihmisoikeuksista ja oikeusturvasta. Suomen
valtion rahoittama ihmisoikeudet.net nostaa esiin esimerkin
Venäjän ”demokraattisesta oikeusvaltiosta”. Kyse oli Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen (EIT)
tapauksesta Burdov
v. Venäjä vuodelta
2002.
Tapauksen kuvausta:
-
Anatoliy Tikhonovich Burdov on Venäjän kansalainen. Lokakuussa 1986
sotavoimien viranomaiset kutsuivat Burdovin hätäoperaatioon
Tšernobyliin korjaamaan ydinvoimalaonnettomuuden tuhoja. Burdov
työskenteli alueella tammikuuhun 1987 saakka ja altistui
radioaktiiviselle säteilylle. Asiantuntijan lausunnon mukaan
Burdovin terveydentila huononi siksi, että hän oli osallistunut
Tšernobylin korjausoperaatioon. Näin ollen hänelle määrättiin
maksettavaksi korvauksia. Vuoteen 1997 mennessä korvauksia ei ollut
maksettu ja Burdov haastoi Shakhtyn sosiaaliturvaviraston oikeuteen.
Shakhtyn raastuvanoikeus määräsi viraston maksamaan miehelle 23
786 567 Venäjän ruplan edestä korvauksia saamattomista
hyvityksistä ja lisäksi samansuuruisen summan rangaistuksena siitä,
että korvauksia ei ollut maksettu. Vuonna 1999 Burdov haastoi
sosiaaliturvaviraston oikeuteen uudestaan, sillä hän ei
edelleenkään ollut saanut korvauksia onnettomuudesta. Shakhtyn
raastuvanoikeus määräsi edelleen viraston velvolliseksi maksamaan
korvauksia. Sosiaaliturvavirasto ilmoitti Burdoville useaan kertaan,
ettei se pysty maksamaan korvauksia, sillä virastolla ei ollut
rahoitusta siihen. Valtiovarainministeriön päätöksen myötä
Shakhtyn sosiaaliturvavirasto maksoi Burdoville 113 040,38 Venäjän
ruplan edestä saamattomia korvauksia.
-
Ihmisoikeustuomioistuin muistutti, että tuomion toimeenpaneminen oli
oleellinen osa oikeudenkäyntiä. Rahoituksen puuttumista ei voinut
pitää hyväksyttävänä selityksenä välttää korvauksien
maksamista. EIT huomautti, että Venäjä oli maksanut Burdoville
korvauksia vasta, kun valitus oli jo tuomioistuimelle tehty ja EIT
oli ottanut yhteyttä Venäjän hallitukseen. Vuoteen 2001 saakka
Burdov ei ollut saanut hänelle määrättyjä korvauksia.
Idässäkin
oli resurssipula. Mitä me Venäjää arvostellaan kun ei meilläkään
toimi demokraattinen oikeusvaltio? Ihmiset tarvitsevat
asianajajia vaatiessaan heille lain mukaan kuuluvia sosiaali – ja
terveyspalveluita.
Tässä
esimerkki koto-Suomemme viranomaistoiminnasta
(valvontahavaintoraportin sivu 17):
Kaikki oikeusturvaloukkauset eivät edes mahdu tähän tekstiin. Voidaan kysyä, että elämmekö enää oikeusvaltiossa? Toiminta muistuttaa tsaarin aikaista kuria ja kontrollia eikä länsimaista sivistystä. Oikeusturva muodostuu pienistä ja suurista asioista. Siihen kuuluu myös ”pienestä ruikuttaminen ja naurettavat oikeusjutut”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti