Juristi Saku Timonen kirjoitti viime vuonna kuinka tulevaisuudessa eri
erityisryhmien (kuten pitkäaikaistyöttömät, vajaakuntoiset,
mielenterveyskuntoutujat ja vammaiset) palkatonta ei-työsuhteista työtä koskevat
lait yhdistyvät yhdeksi laiksi. Sen nimi on laki heikossa
työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden sosiaalisesta kuntoutuksesta. Hän totesi kyseessä olevan loppuraportti lakiesityksineen
Jatkossa myös yritykset
voisivat tietyin edellytyksin käyttää kuntoutujia työvoimanaan. Työ ei saisi
korvata oikeaa työvoimaa tai vääristää kilpailua ja sillä pitäisi olla
kuntoutuksellinen luonne. Se on sitten toinen juttu toteutuuko nämä ylevät
kriteerit kun jo nyt rikotaan lakia kuntouttavan työtoiminnan
kohdalla.
Tähän asti yritykset
eivät ole saaneet käyttää työvoimanaan kuntouttavan työtoiminnan asiakkaita.
Laitetaan esimerkkinä Verte Oy, joka toimii mm. Pitkäniemen psykiatrisen
sairaalan alueella. Oikeusturva siis murenee.
Kirjoitin joulukuussa
(lue tästä) kuinka eduskunnan apulaisoikeusasiamies Jussi Pajuoja totesi ratkaisussa kanteluuni mm.
seuraavaa:
Vielä viime vuonna minulla oli niin hyvä usko työttömän oikeusturvaan, että ajattelin erään KHO:n päätöksen pätevän työvoiman palvelukeskuksissa. Kirjoitin asiasta 13.7.2015. Lue tästä.
Ainut vaan, että työvoiman palvelukeskuksia ei enää ole. 1.1.2015 alkaen ne muuttuivat monialaista yhteistyöpalvelua tarjoaviksi palvelupisteiksi. Lue lähde.
Olen kuvaillut KHO:n päätöstä alla. Työvoiman palvelukeskukset eivät olleet lakisääteisiä. Nykyiset palvelupisteet ovat. Tältä osin minulla oli vanhettunutta tietoa, kun tätä ennakkopäätöstä innoissani hehkutin. Kun palvelu ei ollut lakisääteistä eli kyseessä ei ollut viranomaistaho, niin tällöin velvollisuutta luopua tietosuojasta ei ollut. Ainakaan KHO:n viranomaistaho-huomio ei enää päde. Työttömän oikeusturva on siis tältäkin osin heikko.
Kirjoitin KHO:n päätöksestä seuraavaa (blogitekstini lopussa):
Kirjoitin KHO:n päätöksestä seuraavaa (blogitekstini lopussa):
" Kuitenkin silloin tällöin myös Suomessa oikeuslaitos antaa
mielenkiintoisia ennakkotapauksia, jotka parantavat ihmisoikeuksia.
Yksi esimerkki tästä on Korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) päätös
6.6.2013. Vuosikirjanro ja linkki: KHO:2013:103.
Tapauksessa toimeentulotuen saaja oli kieltäytynyt Työvoiman
palvelukeskuksen asiakkuudesta. Hän oli siis kieltäytynyt
allekirjoittamasta viranomaisten tietojen vaihtoon oikeuttavaa
sopimusta. Palvelukeskus on siis eräänlainen viranomaisten välinen
yhteistyötaho. Tämän johdosta sosiaaliviranomainen alensi hänen
toimeentulotukea. KHO katsoi menettelyn lainvastaiseksi. Työvoiman
palvelukeskus ei ole viranomainen eikä juridinen henkilö. Siitä ei
ole myöskään säädetty lailla. Ilman lain tukea valittajalla ei
ollut velvollisuutta luopua tietosuojastaan. Perustuslain mukaan
viranomaistoiminnan on perustuttava tarkoin lakiin. Palvelukeskuksen
toimintaan osallistuminen on vapaaehtoista. Valittaja oli siis
työvoimatoimiston asiakkaana, mutta käytännön esteeksi osallistua
työttömien aktivointiin muodostui tämän sitoumuksen
allekirjoittamatta jättäminen. Valittaja oli siis vain tarkka
tietosuojastaan, mutta ei ollut kirjaimellisesti kieltäytynyt
aktivoinnista. Muun muassa näillä perusteilla KHO katsoi, ettei
valittaja ollut kieltäytynyt työvoimapoliittisesta toimenpiteestä.
Tässä on siis hyvä ennnakkotapaus mihin voi vedota
vastaavassa mahdollisessa tilanteessa. Eivät voi viranomaiset
ainakaan tällöin keskustella asiakkaan selän takana
”verkostopalavereissaan” ainakaan yhtä helposti. "
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti