Sanotaan, että Suomi on demokraattinen maa. Demokraattiset maat on
merkitty alla olevaan karttaan vihreällä. Niihin on merkitty myös
Suomi. Punaisella on merkitty taas autoritääriset maat. Keltaisella
taas rajoitetusti demokraattiset maat. Väittäisin, että Suomi on
lumedemokratia. Siis rajoitetusti demokraattinen valtio. Eli se
kuuluisi keltaisten maiden joukkoon. Oikein kusenkeltainen maa isolla
K:lla!
Nostan alla esiin muutamia esimerkkejä. Ne eivät tietenkään kerro kaikkia kauheuksia, mutta päästään ainakin alkuun. Kyseenalaistan väitteen siitä, että Suomi on demokraattinen oikeusvaltio.
Demokraattisissa maissa ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
Voidaan kysyä miksi jotkut ihmiset ovat eriarvoisia lain edessä?
Miksi toisille on eri oikeudet kuin muille? Miksi jotkut ovat ns.
b-luokan kansalaisia?
Esimerkkejä b-luokan kansalaisista ovat lastensuojelutapaukset.
Heitä pidetään b-luokan kansalaisina esimerkiksi julkisen vallan
toimesta. Tämä ilmenee esimerkiksi avohuollon tukitoimissa. Niitä
ei aina ole tarjolla tai ne eivät ole riittävän laadukkaita. Lain
mukaan avohuollon tukitoimet ovat ensisijaisia (ennen huostaanottoa).
Puuttumisen kansalaisen elämään tulee siis olla mahdollisimman
lievää.
Kirjoituksessani
”Viranomainen ja demokratia” nostan esiin Tsernobil-uhrin
sosiaaliturva-oikeudet Venäjällä. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
totesi tapauksen Burdov
v. Venäjä tuomiossa,
että oikeusvaltion keskeistä periaatetta oli rikottu (tuomion
toimeenpano). Valtio
perusteli loukkausta ”resurssipulalla”. Suomessakin
demokraattisten oikeuksien puutetta perustellaan resurssipulalla. Ko.
kirjoituksessani nostan esiin kuinka jotkut kunnat eivät aina
toimeenpane hallinto-oikeuden päätöksiä viivytyksettä.
Samanlainen probleema meilläkin kuin Burdov – tapauksessa.
Mitäs me Venäjää arvostellaan?
Meilläkään
ei näet oikeusvaltio toimi. Viranomaiset eivät noudata lakia. Tästä
on useita eri esimerkkejä. Yksi niistä on lastensuojelu.
Tyyppillisessä tapauksessa viranomaiset vetoavat resurssipulaan kun
lakisääteisiä palveluja
pitäisi myöntää asiakkaalle.
Kun palvelut eivät toimi lain vaatimalla tavalla niin sitten lapsia
huostaanotetaan. Tästäkin em. kirjoituksessa.
Venäjällä
ei ihmisoikeudet toteudu niin kuin pitäisi. Maa on kuitenkin
kehittyvä demokratia. Esim. Takaahan se valitusoikeuden
ihmisoikeustuomioistuimeen
kansalaisilleen
kuulumalla Euroopan ihmisoikeussopimukseen.
Kirjoituksessani
”Lastensuojelun autoritäärisyys” nostan esiin THL:n tutkimuksen ”Vaarantunut
suojeluvalta”. Sen havaintojen mukaan suomalainen lastensuojelu
on kadottamassa demokraattisen vallankäytön periaatteet. Blogistani
voi lukea myös paljon muita lain rikkomisia.
Esimerkiksi kuntouttavan työtoitoiminnan saralla.
Paljon
on kuitenkin myöskin saavutettu tässä entisessä
suojeluskuntafasistien maassa, joka loukkaa ihmisoikeuksia ja on
tehnyt yhteistyötä natsi-Saksan kanssa. Suomessa on aika hyvä
lainsäädäntö monessa asiassa, mutta se toteutuu vaihtelevasti ja
valvonta on riittämätöntä.
Eräässä
lastensuojelulaitoksessa on ollut asiakkaan mukaan
jopa joukkorangaistuksia. Rajoitukset tulee lain mukaan arvioida
yksilöllisesti.
Lisäksi Suomessa on olemassa laitosvallan kielto. Sen mukaan
laitoksessa asuvien ihmisoikeuksia ei voida rajoittaa laitoksen
omilla säännöillä. Sääntöjä saa toki olla, mutta ne eivät
saa olla lain kanssa ristiriidassa. Lain on oltava kaikille sama.
Laitosvallan
kieltoa rikkovat monien
eri
laitosten
ohjeet. Ne
ovat myös autoritäärisia. Esimerkiksi
kiellot pukeutumiseen ja
ulkonäköön
liittyen. Myös
Pohjois-Koreassa on iltapäivämedian mukaan tällaisia rajoituksia. Laitoksiin
suljetuilla on täsmälleen samat perusoikeudet kuin muilla. Niitä
voidaa rajoittaa vain lailla erikseen. Jossain
lastensuojelulaitoksissa on kielletty esim. tietynlainen rap-musiikki. Sanat tyyliin: ”Pikku pirihuora: Sossu se mukulan
lastariin pisti”. Myös natsit kielsivät rappiomusiikkia.
Lastensuojelussa on siis samoja piirteissä kuin autoritäärisessa
maassa.
Eräältä
nuorelta takavarikoitiin Lokakuun liikkeen aktiivie(n) mukaan
jopa lakikirja.
Sekin
voidaan katsoa kuuluvan nykyaikaiseen demokratiaan, että esimerkiksi
mielisairaalassa potilaalla on oikeus käyttää nettiä ja kertoa
siellä harhaisia juttujaan mielipiteen vapauden nimessä. Kaikki
eivät ymmärrä esimerkiksi vankien ihmisoikeuksia, mutta nekin
kuuluvat oikeusvaltioon laitosvallan kiellon hengessä. Vangit saavat
esimerkiksi mennä naimisiin. Se on hallinnollinen prosessi.
Oikeusvaltiossa
saa myös viranomaistapaamiset kuvata. Lue lisää: Viranomaiset
saisi pistää perusoikeuskurssille. Viranomaismafia tarjoaa teille linkin seuraavaan kirjoitukseen: "Saako se nauhoittaa? Kyseisen
blogitekstin kirjoittajalla oli sanaharkkaa
työvoimaviranomaisten
kanssa palaverin nauhoittamisesta.
Suomi
on saanut myös oikeusministerin, joka ei ymmärrä oikeusturvaa
saati
laitosvallan kieltoa.
Hän taannoin ihannoi kuolemantuomiota vaikka se on perustuslain ja
Euroopan ihmisoikeussopimuksen vastainen. Hän ihmetteli myös sitä,
että edes murhatuomio ei keskeytä turvapaikka – ja
oleskelulupaptosessia.
Ei keskeytäkään, mutta vanki tullaan myöhemmin karkoittamaan
ulkomaalaislain perusteella mikäli
häntä ei odota kohtuuton kohtelu kotimaassaan.
Turvapaikkakysymys,
oleskelulupa
ja
karkoittaminen
on siis hallinnollinen prosessi, jota ei voida käsitellä
rikosprosessin yhteydessä. Se on vähän niinkuin ne vankilahäät.
Vaikka
oikeusturva on myöskin sivistysporvarillinen arvo, niin
sitä ei ymmärtänyt tai
halunnut ymmärtää aikanaan
kokoomuksen oikeusoppinut oikeusministeri Jussi
Järventaus (lähde),
joka ehdotti, että eläinaktivisteilla ei olisi oikeutta valtion
kustantamaan oikeusapuun. Viis oikeusvaltion takaamasta
yhdenvertaisuudesta kunhan kettutyttöjä saa kiusata.
Suomessa
elää edelleen erityisen vallanalaisuuden käsitteen
henki.
Sen mukaan ihmiset eivät ole yhdenvertaisia lain edessä vaan heitä
luokitellaan eri kasteihin. Siinä
on
saksalaisen
oikeustieteen
henkeä
(lähde: Aaro Ahtee: Hallinto-oikeudellinen vapaudenriisto,
Suomalaisen lakimiesyhdistyksen julkaisuja, Väitöskirja 1950).
Saksassa
ihmisten
luokittelu johti pahimmillaan keskitysleireille. Esimerkiksi
juutalaisilta riistettiin kansalaisoikeudet. Suomessa taas on ihmisiä
tuomittu menettämään kansalaisluottamuksensa (esimerkiksi
kommunisteja).
Erityinen
vallanalaisuus näkyi oikein hyvin esimerkiksi irtolaislaisuuteen
liittyvässä lainsäädännössä, jonka mukaan aikuisia ihmisiä
huostaanotettiin pakkotyöhön työlaitoksiin. Yhteiskunnan
huoltoapua saaneilla ei ollut esimerkiksi äänioikeutta.
Irtolaislaki
oli ns. luokkalaki. Esimerkki nykyajan luokkalaista on laki
kuntouttavasta työtoiminnasta. Perustuslakiasiantuntija totesi
toimeentulotuen vastikkeellistamisen vuonna 1997
perustuslain vastaiseksi. Häntä
ei eduskunnan perustuslakivaliokunnassa otettu
ratkaisevalla tasolla huomioon.
Vastikkeellista
sosiaaliturvaa ovat kehuneet mm. porvarit ja persut. Työmies
Hakkarainen vaati sitä joskus nuorille yritysten hyödyksi. Nyt
perussuomalaiset vaativat sitä vastaanottokeskuksiin. Luokkalait
palaavat ja uusfasismi nousee.
Rasismi
ja fasismi
ovat
porvarillisen ylivallan ilmentymiä.
Ne
kuuluvat
kapitalismin maastovaihteeseen,
jonka avulla työläista sorretaan. Fasismi edustaa kapitalisteille
valevasemmistoa, jolla köyhiä höynäytetään.
Saksanjuutalaisen filosofin Hannah
Arendtin
mukaan natsismi ammensi voimansa kapitalistisen tuotannon ylijäämää
ympäri maailmaa levittäneestä imperialismista sekä sitä
tukeneista rotuteorioista. Hän
on todennut:
”Normaalien
ihmisten normaalisuus estää pitkäksi aikaa tehokkaimmin
totalitaaristen joukkorikosten paljastumisen”.
Kirjoitettu ja lähetetty Lokakuun liikkeelle 1.1.2016
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti