Amerikka on hyvin
konservatiivinen ja porvarillisahdasmielinen maa. Olen miettinyt,
että mitä me jenkeille nauretaan kun me ollaan itse ihan
samanlaisia. Kuten jenkit niin mekin olemme
markkinafundamentalistinen kilpailuyhteiskunta.
Markkinafundamentalismi
on demokratian vastainen ideologia. Yhden asian selitysmallit ovat
lähtökohtaisesti totalitaristisia eli demokratian vastaisia.
Markkinadiktatuuri (eli kilpailuyhteiskunta) ei ole moniarvoinen
yhteiskunta. Se tunnustaa arvon vain rahalla ja kilpailulla.
Amerikkalainen
unelma on kilpailu, työ ja menestyminen yhdistettynä
konservatiivisilla arvoilla sekä kristillisellä työn eetoksella.
Päivi Räsänen ehdottaa
maahanmuuttajille kotouttavaa työtoimintaa. Hänen mukaansa mallia
voitaisiin ottaa kuntouttavasta työtoiminnasta. Samanlaisella
kiihkomielisellä työelämän linjoilla on kokoomus.
Räsäsellä on
konservatiivinen syrjäytymiskäsitys. Sen mukaan kaikki mikä ei
pyöri kirkon, perheen ja työssäkäynnin pyhän kolmiyhteyden
ympärillä on syrjäytymiselle ominaista eli epänormaalia.
Konservatiivien mukaan nämä tuovat ”rytmin arkeen”. Päivillä
on kristillinen työmoraali.
Osallistavalla
sosiaaliturvalla on merkittävät juuret jenkeissä ja ylipäänsä
oikeistolaisessa konservatiivisuudessa. Sitä on haudottu
konservatiivissa piireissä. Työttömien aktivointi tuli Suomeen
jenkeistä. Lue lisää.
Maailmassa on
tulossa näillä näkymin konservatiivinen vallankumous. Fasistiset
arvot nostavat taas päätään kapitalismin ajautuessa kriisiin.
Jokainen aikakausi määrittelee itse oman fasisminsa. Fasismia on
myös työttömien aktivointi.
Porvarit
ihannoivat jenkkejä. Tästä esimerkkinä eräs amerikanhehkuttaja
on tullut Suomeen markkinoimaan kilpailuyhteiskuntaa. En muista
nimeä. Hänen mukaansa suomalaiset valittavat liikaa. Sotatieteilijä
Saara Jantunenkin häntä kehaisi. Samaan aikaan haukumme Venäjää.
Mutta näin vainojen uhrien muistopäivää seuraavana päivänä
kannattaa kehua Neuvostoliittoa. He vapauttivat Auswitchin
orjatyöntekijät sorrosta. He toivat Suomeen sosiaaliturvan. Jenkit
toivat aktivoinnin.
Kirjassa
Syrjäytymisen yhteiskunta (Tuula Helne 2002) nostetaan esiin hyviä
pointteja. Arvellaan, että yhteiskunnan ongelmat ratkeavat
aktivoimalla ihmisiä yhteisöllisyyteen. Käsitys normaalista on
liian suppea. Harva nuori kokee itseään syrjäytyneeksi vaikka
ahtaiden luokitusten mukaan heitä luokitellaan syrjäytyneeksi
riskiryhmäksi. Olisiko kyse ennemmin syrjäytetyistä eikä
syrjäytyneistä?
Herää mieleen,
että ollaanko ihmisestä huolissaan sen vuoksi, että hän ei ole
tuottava yksilö vai halutaanko aidosti parantaa hyvinvointia? Myös
syrjäytynyt voi kokea olonsa hyvinvoivaksi. Pakkoauttaja siis
määrittelee ”syrjäytyneen” parhaan hänen puolestaan.
Elämme
selfie-yhteiskunnassa, jossa tärkeintä on oma etu. Ihmisen on
oltava kapitalistille tuottava marxilaisen tavarafetismin hengessä.
En tiedä onko natsimenneisyyden peruja vai mitä, mutta suomalaisten
suhtautuminen työntekoon on liian kiihkomielistä. Työelämän
epäkohdista riittääkin sanottavaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti