------------------------------
Muistio / Sosiaaliturvatyö / Lain rikkominen
Laatinut: Henri Autero / Kirjoitettu Vaasassa 29.1.2015
Lakiperusteet (kaikissa samat):
1.
Työvoiman korvaaminen
THL:n mukaan:
- Kuntouttavalla työtoiminnalla ei saa korvata virkasuhteessa tai työsuhteessa tehtävää työtä. Kuntouttavan työtoiminnan asiakas ei siis voi esimerkiksi korvata kuntouttavan työtoiminnan toimipaikan työntekijää tai toimia hänen sijaisenaan.
- Toimipaikka ei saa olla riippuvainen asiakkaiden työpanoksesta.
- Sijoitettaessa kuntouttavan työtoiminnan asiakkaita esimerkiksi alihankintatöihin tai kunnan toimipaikkoihin on aina mietittävä, ovatko työtehtävät sellaisia, että niillä mahdollisesti korvataan palkkasuhteista työtä. Yleissääntönä voidaan todeta, että tuotannollisen työn tai kunnan palvelun ollessa kyseessä ne eivät saa olla riippuvaisia kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden työpanoksesta.
- Kuntouttavalla työtoiminnalla ei saa korvata virkasuhteessa tai työsuhteessa tehtävää työtä. Kuntouttavan työtoiminnan asiakas ei siis voi esimerkiksi korvata kuntouttavan työtoiminnan toimipaikan työntekijää tai toimia hänen sijaisenaan.
- Toimipaikka ei saa olla riippuvainen asiakkaiden työpanoksesta.
- Sijoitettaessa kuntouttavan työtoiminnan asiakkaita esimerkiksi alihankintatöihin tai kunnan toimipaikkoihin on aina mietittävä, ovatko työtehtävät sellaisia, että niillä mahdollisesti korvataan palkkasuhteista työtä. Yleissääntönä voidaan todeta, että tuotannollisen työn tai kunnan palvelun ollessa kyseessä ne eivät saa olla riippuvaisia kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden työpanoksesta.
Lisätietoa: LIITE laki-1
2.
Yhtiöittäminen
Kyseiset
julkisen vallan tahot ovat sopineet kyseisen yrityksen kanssa kuntouttavan
työtoiminnan järjestämisestä. Laissa kuitenkin todetaan yksiselitteisesti, että
kuntouttavalla työtoiminnalla ei voida korvata oikeaa palkkatyötä. Tähän ei
vaikuta se, että yritys on mahdollisesti julkisen sektorin omistama joko
osittain tai kokonaan. Se on silti yritys, joka toimii osakeyhtiölain mukaisesti.
Kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain 6 §:n 2 momentin mukaan kuntouttavaa
työtoimintaa ei saa hankkia yritykseltä. Tällainen sopiminen on siis mitätöntä
ja lainvastaista. Silti sitä on noudatettu virkamiesten ja julkisen vallan siunauksella.
Virkamiehillä tarkoitan esimerkiksi työvoimatoimiston ja sosiaaliviraston
henkilökuntaa.
Alla on lueteltu lain rikkomisia:
1.
Vallox Oy
Asian kuvaus:
Vallox Oy teettää alihankintatyötä Loimaan kaupungin
kehitysvammaisten toimintakeskuksessa sekä pitkäaikaistyöttömillä.
Lisätietoa:
LIITTEET 1 ja 2
LAKIPERUSTE 1 ja 2
2.
Valma Oy
Asian kuvaus:
Työelämävalmennus Valma Oy tiedottaa
nettisivuillaan 19.12.2014, että tämän vuoden (2015) alusta Kuntayhtymä
Tuoterengas yhtiöitetään (Valmaksi). Nykyään toimintaa siis järjestää
osakeyhtiö.
Lisätietoa:
LIITTEET 3 ja 4
LAKIPERUSTE 1 ja 2
LISÄLIITTEET: A1 + A2 + A3 + A4
3.
Jupiter
Jupiter-säätiö tekee yhteistyötä jäteyhtiö
Oy Stormossen Ab:n kanssa. Jupiter-työpajalla on kierrätysosasto EkoCenter. Tämä
tarkoittaa mitä ilmeisemmin sitä, että jäteyhtiö hyötyy työttömien
työpanoksesta (lue: kierrätysosasto). Kyseinen jäteyhtiö kuuluu myös
Jupiter-säätiön perustajajäseniin. Säätiön perustajajäseniin kuuluvat myös
esimerkiksi Vaasan
kaupunki ja Mustasaaren kunta. Edellä mainitut ovat
julkista valtaa edustavia tahoja joiden siis tulisi olla huolellisia sen
suhteen, että lakia ei rikota.
Lisätietoa:
LIITTEET
5 ja 6
LAKIPERUSTE
1 ja 2
4.
Perämeren
Jähti Oy
Tämä
jähti tarkoittaa laivaa, joka on rakennettu Meri-Lapin työvalmennussäätiön
työvoiman ansioista. Tässä on jotain bisneksiä takana, esimerkkinä tuo
osakeyhtiö. Pitäisi tutkia tarkemmin onko tässä korvattu työvoimaa (lakiperuste
1).
Säätiön sivuilta ilmenee seuraavaa:
-
Meri-Lapin
Työhönvalmennus-säätiö perustettiin 2.12.1999 Kemissä. Säätiön perustajia ovat
Kemin kaupunki, Keminmaan kunta, Kemin seurakunta ja 10 sosiaali- ja
terveysalan järjestöä. Säätiön hallinnosta ja toiminnasta vastaavat
15-jäseninen hallintoneuvosto, 5-jäseninen hallitus ja toimitusjohtaja Hilkka
Halonen.
-
Säätiön
yhteistyökumppaneita ovat Kemi, Keminmaa, Kansaneläkelaitos ja
Työvoimatoimisto.
Edellä on mainittu julkista valtaa edustavia tahoja joiden siis tulisi
olla huolellisia sen suhteen, että lakia ei rikota.
LAKIPERUSTE
1 ja 2
Lisätietoa:
LIITTEET
7, 8, 9, 10 ja 11
5.
Sosiaali
– ja terveysministeriössä on käynnissä selvitys lainvastaisista käytännöistä.
Liitteenä on myös ministeriön tiedonanto.
Tiedonannossa
todetaan esimerkiksi seuraavaa:
·
Kuntouttavaa työtoimintaa ei saa hankkia yritykseltä. Tällä
pyritään siihen, että kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden työpanosta ei
käytetä taloudellisen voiton tuottamiseen. Myös yhdistys tai säätiö voidaan
katsoa yritykseksi, jos se harjoittaa elinkeinotoimintaa. Sama pätee avoimilla
markkinoilla toimiviin liikelaitoksiin.
Oheistan liitteeksi
myös muuta aineistoa tähän kohtaan liittyen.
Lisätietoa:
KOHTA =
LIITEOSIO-STM
Erityisen vakavana
pidän Työelämävalmennus Valma Oy:n menettelyä, koska yhtiöittäminen on
tuore ja astunut vasta vuoden alusta voimaan.
Edellä mainittu
lista ei ole kaiken kattava, mutta antaa Suomen touhusta sosiaaliturvatyön
suhteen hyvää osviittaa.
------------------------------
Lue liitteet klikkaamalla alla olevia linkkejä:
LIITTEET:
LISÄLIITTEET:
LIITE A4 = sama kuin liite 4
LAKILIITE:
LIITEOSIO-STM:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti