perjantai 11. marraskuuta 2016

Toimeentulotuella ei rikastukaan

Viisikymppinen Jaana kertoo potkut saatuaan Ilta-Sanomissa seuraavaa:
" Jaana kertoo, että hän ei saa toimeentulotukea kahdesta syystä: hänellä on parempiosaisen elämän ajalta vielä muutama tonni säästöjä ja lisäksi hän omistaa perintönä saamansa kesämökin, jonka arvo on noin 50 000 euroa. "
Monesti ihmiset tuntevat heikosti sosiaaliturvaan liittyvää lainsäädäntöä. Yksi sellainen on periaate, jonka mukaan muu varallisuus on ensin käytettävä ennen kuin saa toimeentulotukea.
Toimeentulotukilain 2 § 1 mom sanoo selkeästi:
" Jokaisella on oikeus saada toimeentulotukea, jos hän on tuen tarpeessa eikä voi saada toimeentuloa ansiotyöllään, yrittäjätoiminnallaan, toimeentuloa turvaavien muiden etuuksien avulla, muista tuloistaan tai varoistaan, häneen nähden elatusvelvollisen henkilön huolenpidolla tai muulla tavalla. "
Toimeentulotuki on siis viimesijainen etuus, jota tarvitaan silloin kun mistään muualta ei saa toimeentuloa. Ei muusta sosiaaliturvasta, varallisuudesta, työstä tai elatuksesta. Se ei ole siis automaattinen vaan tarvehankintainen. Tarve arvioidaan pääsääntöisesti joka kuukausi erikseen toimittamalla tarvittavat liitteet viranomaiselle. Toimeentulotuki on osa perustuslain takaamaa viimesijaista toimeentuloa.
Rikas henkilö siis vaatii, että hän saa elää porvarillista elämää toimeentulotuella. Hän haluaa veronmaksajien kustantavan sen, että hänen omaisuutensa ei mene hukkaan. Tuki on tarkoitettu vain köyhille.
Myös tämä seuraavaa hänen kommenttinsa kertoo vieraantuneisuudesta:
" Myönnän, että aiemmin en tiennyt millaista on köyhän tai pitkäaikaistyöttömän elämä nykypäivän Suomessa. Nyt siitä on omakohtaista kokemusta. Näin sitä voi niin sanottu normaali ja suhteellisen hyvin toimeentuleva ihminen pudota sieltä hyvinvoinnin tornista alas, Jaana toteaa. "
En malta olla olematta vahingoniloinen. Nyt on yksi rikas palautettu maan pinnalle. Toimeentulotukeen ei nimittäin sisälly mitään arvokkaan omaisuuden suojaa kuten muuhun sosiaaliturvaan. En tiedä onko se tarkoituksenmukaista, että toimeentulotuen saantiaikana ei rikastu. Voisihan siihenkin ehkä olla hyvä sisältyä jonkinlainen omaisuudensuoja, mutta muutosta ei saa aikaan ainakaan tuen käyttäjiä haukkumalla tai katsomalla muuten kieroon viimesijaista tukea tarvitsevia köyhiä.

Porvarilliset populistit hiekkalaatikolla

Olemme saaneet mediasta lukea vähäosaisten syyllistämistä. Toimittajat nostavat esille oikeistopopulistien tarinoita esimerkiksi ”laiskoista” työttömistä. Sosiaaliturvan hyväksikäyttö on todettu todella pieneksi. Jopa 70 % alan asiantuntijoista päätyy tähän arvioon. Sen sijaan iso ongelma on se, että ihmiset eivät tiedä mihin tukiin ovat oikeutettuja tai eivät saa heille lain mukaan kuuluvia etuuksia. Asiantuntijat ovat päätyneet myös em. arvioihin. Viimevuotisen laskelmani mukaan työttömyysmenot olivat vuonna 2012 noin 2,5 % BKT:sta. Faktisesti Suomi on teollisuusmaista vähiten velkaantunein / velkaantuneita. Julkinen sektorimme on EU-maiden tehokkain (samoin meillä on vähiten valtion virkamiehiä EU:n alueella). Lisäksi Euroopan neuvoston sosiaalisten oikeuksien komitea on moittinut Suomea liian matalasta sosiaaliturvasta. Myös työnantajien palkkauskuluja on liioiteltu. Ne ovat EU:n keskitasoa tai jopa sen alapuolella.

Julkisia menoja BKT:sta tulkitaan populistien puheissa virheellisesti. BKT-osuus ei vielä kerro kokonaisuutta. Se on vain suhdeluku. On alkeellinen virhe tuijottaa vain sosiaalimenojen tai julkisten menojen BKT-osuutta. Tottakai tuo suhdeluku kasvaa kun työttömyys ja palveluiden saajat lisääntyvät sekä ykstyinen sektori supistuu. Se ei vielä kerro esim. palveluiden laadusta ja saatavuudesta.

Mutta mitäpä faktoista. Enää ei ole faktoja tarkastavalla otteella sijaa. Sehän on liian intellektuellia. Vain työtä välttelevillä luusereilla on sellaiseen aikaa. Ei työmies ja rahvas sivistystä tarvitse. Tieto voi pahimmillaan agitoida porukkaa. Tärkeintä on se miten asiat koetaan. Tärkeintä on yhden totuuden toitotus. Valkoisen Suomen brändin rakentaminen. Valtiota kutsutaan yritykseksi ja verrataan kotitalouteen vaikka kansantalous on paljon monimutkaisempi.

Vastalauseita ei sallita. Meininki on kuin Lapuan liikkeen aikana. Toisinajattelijat ja ”punikit” joutuivat leirille. Sieg Heil Kosola! Eläköön Pihkalan vientirauha! Fanaatikkoporvarit ovat kuin lapset hiekkalaatikolla. He väittelevät kuin pikkulapset ”vapaussotineen” ja ”korkeine työvoimakuluineen”. Vain minun totuuteni on oikea!

Kai tämä on sitä Matti Apusen tarkoittamaa luupääoikeistoa. Sellaista, joka levittelee väärää, harhaanjohtavaa ja kyseenalaista tietoa mm. työttömistä ja maahanmuuttajista. Joskus jopa puhuu ”talvisodan hengestä”, mutta unohtaa vankileirit ja Lapuan liikkeen muilutukset sekä valkoisten tekemän kansanmurhan, jonka Svinhufvud antamallaan asetuksella armahti.

sunnuntai 6. marraskuuta 2016

Psykiatrian fasistiekstrentrikot

Tämä pakinani on asiatekstin lisäksi myös hieman humoristinen siten, että se kuvaa yhteiskuntamme tilaa. Sosiaali – ja terveysministeriöpuolue Perussuomalaiset on jäänyt viime vuosien aikana kiinni useaan otteeseen junttimaisesta rasismista ja fasismista. Suomessa on ollut otsikoissa myös ulkoparlamentaarisia natsiryhmittymiä.
Junttien äärioikeisto tunnetaan hyvin. Väittäisin kuitenkin, että kauluspaitamaista fasismia ei tunneta. Se on piiloutunut korrektimpaan asuun, valtiokoneistoon, jopa äkkiseltään ”asialliseen” politiikkaan ja viranomaisiin. Yksi perussuomalaisten hallinnonala on psykiatria. Puolueella on sosiaali – ja terveysministeriö vastuullaan. Psykiatria on siis osa terveydenhoitoa.

Median äärioikeistojahti näyttää kulminoituvan vain Soldiers of Odin ja SVL – ryhmiin sekä persujen kohulausuntoihin. Rakenteellinen analyysi esimerkiksi yhteiskunnan harjoittamasta eugeniikasta puuttuu. Tätä eugeniikkaa ilmenee mm. sosiaali – ja terveydenhuollon puolella.

Tämänvuotinen esimerkki on Turun Kupittaan psykiatrian tapaus, josta perussuomalainen kansanedustaja Arja Juvonen teki kantelun. Tämä kertonee suomalaisen oikeistopopulismin "suvaitsevaisuudesta" verrattuna muuhun Eurooppaan (ja maailmaan). Kupittaalla mielenterveyspotilaita pahoinpideltiin, ylilääkittiin ja kohdeltiin huonosti.

Kupittaan tapaukseen vaikutti myös henkilöstöpula. Laman aikana heikoimpien inhimillisellä kohtelulla ei nähdä arvoa piireissä, jotka korostavat fanaattisesti valtiontalouden kilpailukykyä tai ovat taipuvaisia sosiaaliseen kontrolliin.

Persujen entinen sosiaaliministeri Hanna Mäntylä korostaa Hesarin haastattelussa ihmisen omaa vastuuta terveydestään:
  • ”Eli miten omilla elämäntavoillaan ja omilla valinnoillaan voi vaikuttaa terveyteensä. Itse näen hyvin positiivisina terveysteknologian tuomat mahdollisuudet. Parhaimmillaan pystytään ennakoimaan, mitkä riskit ihmisillä on perimän kautta sairastua johonkin tiettyyn sairauteen, ja sen avulla voidaan ennaltaehkäistä ja ohjata entistä vahvemmin”, Mäntylä sanoo.
  • Hän nostaa esimerkiksi nykyisen nuoremman sukupolven, jolla on Mäntylän mukaan isoja terveyshaasteita.
  • ”Käytetään paljon energiajuomia, syödään roskaruokaa, ei liikuta, on ylipainoa. On tekijöitä, joihin pitää uskaltaa puuttua ja korostaa riittävän ajoissa, että nämä altistavat tietyille kansansairauksille, esimerkiksi diabetekselle.”
Nämä puheet kuulostavat terveysfasismilta. Eli terveys nähdään nationalistisesti kansankunnan ja valtion asiana eikä yksilön itse määriteltävänä. Myös TAYS:in nuorisopsykiatrian vastuualuejohtaja Riittakerttu Kaltiala-Heino nostaa esiin terveysasiat. Hänen mukaansa huono-osaisten nuorten alkoholin käyttö on lisääntynyt ja "alaikäinen ei tarvitse alkoholia ollenkaan". 
Kaltiala-Heino kuului tutkimusryhmään, joka sai sosiaali- ja terveysministeriön luvalla käydä läpi nuorisopsykiatriseen arvioon lähetettyjen koulusurmauhkailijoiden potilasasiakirjoja. Nettiuhkailijoista kuusi oli valmistellut koulusurmaa. Näin kertoo Lokakuun liike. Ilmeisesti potilaiden lupaa tutkimukseen ei ole kysytty. Se on ihmisoikeuksien kannalta arveluttavaa. Herää kysymys, että noudattaako tällainen menettely Nurnbergin säännöstöä lääketieteellisen tutkimuksen eettisistä ohjeista? Onko kyseessä sen tyyppinen lääketieteellinen tutkimus? Entäs Helsingin julistus?

Hallitus on myös päättänyt jo viime vuonna lisätä koululiikuntaa. Onkohan tässäkin takana kenties terveysfasismi? Halutaan terve kansakunta, joka palvelee perusporvarillista ja kilpailukykyistä kansanterveysruumista. Eräs suosittu koululiikunnan laji lienee pesäpallo. Se on äärioikeistolainen urheilumies Lauri "Tahko" Pihkalan keksimä kansallisurheilulaji.
Otetaanpa eugeniikasta esimerkiksi Vaasassa sijaitseva mielisairaala. Silloinen Mustasaaren sairaalan (nyk. Vanhan Vaasan sairaala) ylilääkäri (1939-1963) Yrjö Kaarlo Suominen (s. 1900) oli jonkinasteinen rotuhygieniafani. Sisällissodassa hän taisteli valkoisten puolella. Ammattitaustaltaan hän oli psykiatrian ylilääkäri ja sotilasarvoltaan lääkintäeverstiluutnantti. 

Wikipedia kertoo artikkelissaan hänestä seuraavaa:

Vuonna 1945 julkaistiin Sotilaslääketieteellisessä aikakauslehdessä Suomisen rotuhygieniaa käsitellyt artikkeli Sota ja rotuhygienia joka perustui hänen sodan aikana lokakuussa 1943 11. divisioonan lääkintähenkilökunnalle pitämäänsä esitelmään. Artikkelissa Suominen esitti arvionaan että 13 prosenttia Suomen kansasta oli haitallisia sotaponnistuksille sitoessaan yhteiskunnan resursseja ja spekuloi että "tiettyjen tuhansien" suomalaisten, joihin Suominen luki useimmat mielisairaat sekä uusintarikolliset, vajaaälyiset, työkyvyttömät, juopot ja "pinnarit" tappaminen vapauttaisi voimavaroja sodankäyntiin kun poliiseja, vanginvartijoita, mielisairaanhoitajia ynnä muita voitaisiin sijoittaa uusiin tehtäviin ja samalla myös elintarvikeannoksia voitaisiin lisätä. ”

Näitä fasismin ja suomalaisen sosiaali - ja terveydenhuollon yhtäläisyyksiä on analysoinut mm. Lokakuun liike eräässä artikkelissaan historian uumenista. Perussuomalaiset ovat punavihertävää suvaistevaistoa verrattuna Suomisen visioihin. Tosin hallituksen ajama talouspolitiikka ja sairaiden vastuuttaminen ”omasta elämänhallinastaan” (esim. diabeetikoilta leikkaaminen) eivät luo luottamusta sen toimintaan.

TAYS:in vaikeahoitoisten alaikäisten psykiatrisen hoitoyksiön (EVA-yksikön) ylilääkäri ja nuorisopsykiatri Kaltiala-Heino jakoi kesällä twitterissä seuraavan twiitin:












Kaltiala-Heinon demokratiakäsityksiin ei ilmeisesti mahdu se, että lakien toimeenpanovalta noudattaa lakia. Toimeenpanovalta tarkoittaa tässä yhteydessä hänen johtamaansa yksikköä / TAYS:in nuorisopsykiatriaa. Sen on todettu eri kanteluprosesseissa rikkoneen lakia. Laitosvallasta on luovuttu jo viimeistään 1995. Silti yksikkö on toiminut omilla ohjeillaan.

1906 naiset tosiaan saivat äänioikeuden. Se ei kuitenkaan tehnyt demokratiasta vielä asianmukaista. Kansalaissodan valkoinen osapuoli teki kansanmurhan vankileireineen, josta heidät armahdettiin (ks. Svinhufvudin armahdusasetus). Valkoisten voittoon kuului myös punaisen osapuolen psykiatrista diagnosointia mielisairaaksi ja vajaalälyiseksi (ks. Kansamme parhaaksi – väitöskirja, Markku Mattila, 1999).

Psykiatrian demokratiakäsityksiin mahtunee myös sodan aikaiset potilaskuolemat, joita TAYS:in Pitkäniemen mielisairaalassa tapahtui (ks. Pitkäniemi sodassa 1939-1947 – kirja). Kirjan mukaan sen tehtävä ei ole tuomita menneisyyden henkilöitä. Kirjassa myös todetaan, että potilaskuolemia käsiteltiin huumorilla vaikeassa tilanteessa. Jos se oli sellaista ”juurevaa kansanhuumoria” kuten nykyinen puolustusministerimme Jussi Niinistö (ps) totesi Lapuan liikkeestä. Kuolemiin vaikutti valtion talouspolitiikka. Mielestäni suomalaiselle vasemmistolle on häpeäksi tuolloinen valtiovarainministeri ja sosiaalidemokraatti Väinö Tanner, joka ei nähnyt mielisairailla valtiontaloudellista arvoa. Hän oli yksi sotasyyllisyystuomion saaneista. Liittoutuneet (kuten Neuvostoliitto) rinnastivat Suomen johtajat sotakumppanimme natsi-Saksan johtajiin.

Pitkäniemi sodassa – kirja paljastaa myös mm. sen, että sairaalassa nähtiin itä-karjalaiset potilaat ylempänä rotuna. Heidät nähtiin ikään kuin veljeskansana ”pois venäläisen kommunismin ikeestä”. Sairaalassa siis harjoitettiin kansallissosialismia. Itä-Karjala luovutettiin rauhanehdoissa Neuvostoliitolle (samoin sotapakolaiset). Pitkäniemen sairaala siis liittyy hyvin pitkälti Suur-Suomi-ekstremismiin. Hoitajillakin oli oma Lotta Svärd – osasto. Näissä asioissa riittääkin pengottavaa, joten lisää analyysia lienee myös jatkossa luvassa.

Mielenkiintoinen pointti on myös kirjassa mainittu valtiovarainministeriön silloinen kirjelmä valtiollisille laitoksille (kuten Pitkäniemen sairaalalle), jossa kehoitetaan ”erityiseen säästäväisyyteen”. Pitkäniemen tapauksessa käytännössä potilaiden kansanmurhaan. Näin ollen Pitkäniemen potilaskuolemat puoltavat Tannerin sotasyyllisyystuomion oikeutusta.

tiistai 1. marraskuuta 2016

Oikeiston brändigurun eugeniikka

Humanistinen pastori Kai Sadinmaa toi esiin somessa seuraavaa:
Feikkiprofessori ja Aalto Executive Education -yrityksen toimitusjohtaja Pekka Mattila antaa tällaisia ohjeita perheelle, jossa on kaksi vammaista lasta, äiti sairas ja isä työtön:
" Mäkisen perhe selviytyisi varmasti paremmin antamalla vähemmän haastatteluita ja keskittymällä ottamaan edes hieman vastuuta itsestään. Koko jutun kehys on outo; perheellä on ikään kuin oikeus odottaa huolista vapaata elämää, vaikka he eivät kanna yhteiseen pottiin mitään. Elämänvalinnat lapsien, koirien ja autojen hankkimisesta alkaen kannattaa mitoittaa siten, että kertyneen kokemuksen perusteella onnistuu kannattelemaan itseään edes hieman. On hyvä, että köyhyydestä puhutaan. On totta, että minulla itselläni ei ole pienintäkään kokemusta niukkuudesta. Tällaiset tarinat eivät valitettavasti kuitenkaan onnistu pehmentämään sydäntäni yhtään. Tukiviidakon sijaan tarvitaan porkkanaa ja keppiä." 
(Mattila poisti postauksen sivuiltaan kun lunta alko pukata tupaan ja jäitä porstuaan. Hän varmaan laski, että nyt ei ole enää taloudellisesti kannattava postaus. Sai maistaa markkinatalouden logiikkaa.)
Pekka Mattila on jyrkän oikeistolainen uusliberalisti. Naistenlehti Glorian artikkelin mukaan hän on miehen kanssa parisuhteessa elävä "brändi - ja muotiguru" sekä markkinatalousmies.

Kansamme historiaan kuuluu myös eugeniikka, jota on kohdistunut mielisairaisiin, köyhiin ja vammaisiin sekä toisinajattelijoihin. Mallia on haettu natsihallinnon aikaisesta Saksasta.

Toisinajattelijoiden vainosta ilmestyi tänä keväänä YTM Marjo Liukkosen lisensiaattitutkimus, joka tarkastettiin Lapin yliopistossa 4.4.2016. Hän tuo esiin kuinka toukokuussa 1918 ammuttiin 218 naista ilman oikeudenkäyntiä Hennalan vankileirillä. Liukkosen tutkimuksesta ilmenee kuinka Suomen suurimman naismurhan innoittajina toimivat rotuhygienia ja punaisten naisten demonisointi porvarillisessa lehdistössä. Teloitetut naiset eivät olleet punakaartin johtotehtävissä, vaan rivisotilaita.

Mediamoguli ja liikemies Jari Sarasvuolta on ilmestynyt vastaava kohulausunto, jossa hän mollaa MS-tautia sairastavaa opiskelijaa. Hän moittii "luokkavihan lietsomista" vaikka itsekin siihen syyllistyy huono-osaisten sairauksien mollaamisen kautta.

Liukkosen mukaan tämän kansanmurhan motiivina toimi suomalaisen porvariston luokkaruumiin rakennusprojekti, jonka osana oli rotuhygienia. Sen avulla tahdottiin karsia turmeltuneina ja korskeina pidetyt punaiset naissotilaat, jotka nähtiin uhkana porvariston puhtaalle seksuaalisuudelle.

Suomen historian dosentti Markku Mattilan väitöstutkimuksessa (Kansamme parhaaksi: Rotuhygienia Suomessa vuoden 1935 sterilointilakiin asti) tuodaan esiin laajemmin suomalaista rotuhygieniaa. Väitöskirjaan kansiin mahtuvat mm. suomalaisen sosiaali - ja terveydenhuollon spesialistien yhteydet natsi-Saksaan, lastensuojelulaitokset, kansalaissodan aikainen rotuhygienia ja työväenluokkaan kohdistuva sosiaalikontrolli. Väitöstutkimus tarkastettiin Tampereen yliopistossa 9.10.1999.

Peruskoulussamme tuodaan näkyvästi esiin mm. natsien keskitysleirit ja Stalinin Neuvostoliiton kauheudet, mutta omasta pimeästä historiastamme vaikenemme koululaitosta ja valtamediaa myöten. Homovainot kuuluvat myös eugeniikan historiaan. Porvariston puhtaan seksuaalimoraalin kansanterveysruumiin kulttiin mahtuu nykyään muotigurun homosuhde, mutta köyhien ja sairaiden heteroseksuaaliset suhteet jotka poikivat yhteiskuntaan lisää "heikompaa ainesta" jäävät oikeiston seksuaalietiketin ulkopuolelle. Äärioikeiston brändiin kuuluvat nykyään ahkeran työmoraalin tai paksun lompakon omaavat homot, mutta laiskat, köyhät ja sairaat heterot jäävät brändin ulkopuolelle. Onhan ahkeruus ja taloudellinen tuottavuus (/ei-taakaksi-oleminen) yhteiskunnalle porvarillisia arvoja.

Tuolla summalla tulee isokin perhe toki toimeen kunhan on vain terve. Kyseinen perhe ei kuitenkaan ole täysin terve ja toimintakykyinen. Perheessä kun on kaksi erityislasta ja lääkemenoja sekä äiti on sairas omaishoitaja. Omaishoitaminen käy työstä joten siitä saatu korvaus on varmasti ansaittu. Tämän perheen dissaajat eivät huomioi kokonaisuutta. Heidän argumenttinsa on MV-lehden tasoa.

Ilta-Sanomien artikkeli kertoo seuraavaa:

" Perheen kuukausitulot kertyvät pienistä puroista. Jari-isän 685 euron työttömyyskorvauksesta, äidin 1100 euron omaishoidontuesta kahden kehitysvammaisen tyttären hoitamisesta, Kelan 750 euron vammaistuesta, 490 euron lapsilisästä ja asumistuesta. "

Lailliset kriteerit ovat täysin selvät. Isä saa lain takaaman työttömyyskorvauksen kuten muutkin työttömät. Omaishoidon tuen saa sairaan omaisen hoitamisesta. Äiti myös säästää näin yhteiskunnan varoja. Vaihtoehtona voisi olla paljon kalliimpi laitoshoito. Asumistuki taas kattaa asumismenoja. Lapsilisä kuuluu Suomessa kaikille. Vammaistuellekin on selkeä tarve olemassa.

Perustuslakimme takaa kaikille vähimmäisturvan, jotka eivät kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa (PL 19 § Oikeus sosiaaliturvaan). Samassa pykälässä säädetään myös riittävästä terveydenhoidosta. Sosiaaliturva ja terveydenhoito ovat siis perustuslaillisia oikeuksia.

Sosiaalidemokraattinen isomummuni näki lahtaamista vuonna 1918. Yhtenä syynä kansalaissotaan olivat sosiaali - ja terveyserot. Isomummuni tietääkseni kannatti yhtäläistä ihmisarvoa kaikille. Siis myös köyhille. Hän ei ollut radikaalia tasa-arvoa vaativa kommunisti, mutta kannatti demokraattista oikeusvaltiota ihmisoikeuksineen. Toivottavasti oikeisto ymmärtää ihmisoikeuksien (myös sotia estävän) tarkoituksen, eikä lietso lausunnoillaan uutta veljessotaa.

Meinasin aluksi nimetä tämän pakinani otsikolla "Lahtarihintin eugeniikka", mutta se kai olisi ollut epäkorrekti ilmaisu. Kirjoitukseni kanssa olisi voinut käydä kuten Aleksi Valavuoren tuoreen homovastaiseksi luonnehditun kohutwiitin. Valavuori kuitenkin lienee twiitistään huolimatta suvakimpi kuin Mattilan Pekka. Onhan hän kommentoinut twitterissä myös köyhien terveydenhoidon puolesta. Tosin se koskee hyväntekeväisyyttä eikä verotuskeskeisyyttä. Hän on moittinut twitterissä myös rikkaiden verotuksen korkeutta ja irvaillut vasemmistolle. Onneksi syntyi myös vastakuitti.

perjantai 9. syyskuuta 2016

Sosiaaliturvan toimeenpanosta

Edellinen kirjoitukseni tänä perjantaina koski työttömän ilmaisunvapautta. Siinä tuon esiin kuinka myös sosiaaliturvalla elävällä äärimuslimisaarnaajalla on oikeus sanoa sanottavansa ilman ennakkosensuuria.

Tällä kertaa jatkan taas aiheesta työttömät ja sosiaaliturva. Tällä kertaa aiheena on sosiaaliturvan toimeenpanovalta. Toimeenpanovallalla tarkoitan lakien toimeenpanoa demokratiassa. Siitä huolehtivat viranomaiset, jotka ovat ainakin muodollisesti arvoneutraaleja.

Kela on yksi suurimpia sosiaaliturvan toimeenpanovaltaa käyttäviä tahoja. Länsimaisessa demokratiassa toimeenpanovalta on erotettu lainsäädäntövallasta eli parlamentarismista. Eli toisin sanoen toimeenpanovaltaa käyttävän tahon oltava liberaali, arvoneutraali ja politiikan teosta erotettu. Tämä kuuluu vallan kolmijako-oppiin, joka on valistusfilosofi Montesquieun keksintö.

Länsimaisista periaatteista huolimatta Kelan johtajan virka on kuulunut perinteisesti poliittiselle keskustalle. Tästä esimerkkinä poliittinen virkanimitys Liisa Hyssälä. Toimeenpanovalta ei ole siis ollut arvoneutraalia.

Kovinkaan arvoneutaalilta eivät myöskään vaikuta hänen mielipiteensä. MTV:n artikkeli kertoo: ”Kelan Liisa Hyssälä sanoo sen suoraan: Suomi ei kestä enää nykyisiä tukiautomaatteja”

Totesin somessa osuvasti seuraavaa: ” BKT:hän on 20-30 vuoden aikana pääasiassa noussut. Kumma juttu, että siitä ei muka riittäisi jaettavaa. Taas viedään köyhiltä ja sairailta, jotta rikkailla menisi paremmin. On alkeellinen virhe tuijottaa vain sosiaalimenojen BKT-osuutta. Tottakai tuo suhdeluku kasvaa kun työttömyys ja palveluiden saajat lisääntyvät sekä tuotanto eri aloilla supistuu. Se ei vielä kerro esim. palveluiden laadusta. Mut on se hienoa kuinka joku jyväjemmareiden poliittinen virkanimitys sanoo rahvaalle kuinka pitää ajatella. ”

Perussuomalaista arvomaailmaa taas henkii maahanmuuttovirasto. Perussuomalaisten kansanedustaja Jari Ronkaisen mukaan virastoa on ohjeistettu sisäministeriön taholta ei-lakisääteisesti (lue: poliittisesti) toimimaan demokraattisesti valittujen edustajien halun mukaisesti. Ei-lakisääteisesti tarkoittaa sitä, että vallan kolmijako-oppia ei ole noudatettu. Virastoa on siis poliittisesti ohjeistettu eikä viitsitty hoitaa asiaa lainsäätämisjärjestyksessä.

Se, että me olemme edustajamme itse valinneet ei tarkoita sitä, että lakien toimeenpanovallan on oltava poliittisessa ohjauksessa (saati sen hyväksymistä, että virkamiehet rikkovat lakia). Se ei ole vallan kolmijako-opin mukaista. Persut ovat arvostelleet poliittista korruptiota, mutta itsekin siihen syyllistyvät. Edustajat voivat ohjeistaa viranomaisia ainoastaan lakeja säätämällä. Miksi tätä ei Suomessa ymmärretä?

Työttömälläkin on ilmaisunvapaus

Uusi-Suomi uutisoi ääri-islamilaisesta vihasaarnaajasta, joka on elänyt 20 vuotta Britannian sosiaaliturvalla. Hänet tuomittiin oikeudessa terroristijärjestö Isisin tukemisesta. Tuomari kysyi häneltä, että ”eikö ole ristiriitaista tulla rahoitetuksi liberaalin läntisen demokratian kautta, jos sitä niin halveksii?”

Siinäpä hyvä kysymys. Myös islaminuskoista saa mielestäni arvostella kunhan se perustuu asialliseen tietoon. Uskonto ja konservatiivisuus sekä yksilönvapautta loukkaava nationalismi ovat huono yhdistelmä maasta ja kulttuurista riippumatta.

Kaikki eivät ole niin asiallisia kuin tämä tuomari. Ihmiset kommentoivat somessa taas sitä perinteistä kuinka islaminuskoiset ovat kollektiivisesti äärettömän pahoja. Vähemmälle huomiolle jäi toteamus uutisen lopussa ”Telegraphin mukaan Britanniassa on nyt vireillä lakihanke, joka estäisi vihasaarnaajia saamasta yhteiskunnan sosiaalitukia”.

Tämä vihasaarnaaja saattaa olla työtön. Silti työttömilläkin on ilmaisunvapaus. Se kuuluu länsimaiseen yhteiskuntaan. Pelkkä vihasaarnaaminen ei voi olla sosiaaliturvan saamisen este. Ennankkosensuurin kielto kuuluu liberaaliin demokratiaan. Mitä tahansa voi sanoa, mutta siitä voi joutua jälkikäteen rikosoikeudelliseen vastuuseen.

Pelkkä ”vihasaarnaaja” on hyvin epämääräinen termi. Ensinnäkin ainoastaan tuomioistuin voi lopullisesti todeta rikollisen vihapuheen tapahtuneeksi. Vielä pelkkä negatiivisuuden lietsominen tai edes moraalisesti tuomittava vihapuhe ei ole automaattisesti rikos. Ja myöskin rikollisilla on tiettyjä laillisia oikeuksia.

Mielestäni sosiaaliturvan kieltäminen vihasaarnaajilta tai edes rikollisilta loukkaa ihmisten yhdenvertaisuutta lain edessä. Rikoksesta voidaan tuomita ja tuomittu ulkomaalainen karkoittaa maasta. Sosiaaliturvaan ei siis tarvita mitään kastijärjestelmää. Kaikki, jotka täyttävät jonkun sosiaalietuuden kriteerit ovat siihen oikeutettuja sosiaalisesta statuksesta kuten arvomaailmasta tai rikollisuudesta huolimatta. Näin sen kuuluu mennä ihmisoikeuksia kunnioittavassa maassa.

Mielestäni kova työmoraali on ääriajattelua, joka pahimmillaan johtaa keskitysleireihin. Absoluuttinen äärimmäisyys kun on mistä tahansa asiasta pahasta. Demokratiaan kuuluu sosiaaliturva ja sen saajille ilmaisunvapaus. Euroopassa on jo nähty pakkotyön (ja työleirien) vaikutukset yhteiskuntaan ja yksilöön. Keskitysleirit perustuivat nimenomaan sosiaaliseen luokitteluun. Keskitysleirivangeilla oli erilaisia vankitunnuksia sosiaalisen statuksen (kuten henkilön arvomaailma) mukaan. Sosiaalista luokittelua ajetaan siis myös tällä lakihankkeella.

Kansan ääni / Poliisiväkivallasta

Kansan äänen numero 4/2016 on ilmestynyt.

Siinä on ilmestynyt heinäkuinen kirjoitukseni poliisiväkivallasta. Kirjoitus on muokattu lehteen sopivaksi.

Lue lehtiversio klikkaamalla tästä.